آفتاب

کابینه دولت دوازدهم | زنان کابینه جدید چه کسانی هستند؟ | «ابتکار» از دولت می رود؟

کابینه دولت دوازدهم | زنان کابینه جدید چه کسانی هستند؟ | «ابتکار» از دولت می رود؟

کابینه دولت دوازدهم | روحانی درباره کابینه احتمالی دولت دوازدهم مشورت می پذیرد، اما کسی از تصمیم نهایی او خبر ندارد! حضور زنان در کابینه دولت دوازدهم اما قطعی است. گرچه ابتکار و احمدی پور دو زن معاون رئیس جمهور می گویند درباره حضور در کابینه دولت دوازدهم با آنها صحبتی نشده است...

کابینه دولت دوازدهم | روحانی درباره  کابینه احتمالی دولت دوازدهم مشورت می پذیرد، اما کسی از تصمیم نهایی او خبر ندارد! حضور زنان در کابینه دولت دوازدهم اما قطعی است. گرچه ابتکار و احمدی پور دو زن معاون رئیس جمهور می گویند درباره حضور در کابینه دولت دوازدهم حرفی با آنها زده نشده!


ایران نوشت: درباره فهرست نامزدهای تصدی وزارتخانه‌ها در کابینه دوازدهم، همه اعضای دولت متفق‌القول یک جور سخن می‌گویند: «رئیس جمهوری مشورت می‌گیرد، اما هیچ کس جز خود او از اسامی وزیران احتمالی دولت دوازدهم اطلاعی ندارد.»  

اعضای دولت که دیروز در حاشیه نشست دولت با خبرنگاران سخن می‌گفتند، دلیل اتخاذ این رویکرد را این واقعیت عنوان کردند که مطابق قانون اساسی، رئیس جمهوری مسئول دولت است و باید نسبت به عملکرد اعضای کابینه پاسخگو باشد. در این میان، معاون امور مجلس رئیس جمهوری تأکید کرد که روحانی در معرفی وزیران، ذائقه مجلس را در نظر می‌گیرد، یا معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده هم گفت که اسامی برخی زنان برای عضویت در کابینه به رئیس جمهوری ارائه شده است.

واعظی: هیچ کس نقشی در انتخاب کابینه ندارد
از محمود واعظی، وزیر ارتباطات پرسیدم که این روزها در اخبار مربوط به چینش کابینه نام شما زیاد شنیده می‌شود، آیا این نشان دهنده نقش مؤثر حزب اعتدال و توسعه در چینش کابینه است؟ که وی پاسخ داد: آقای روحانی انتخاب کابینه را به دست هیچ کسی نداده است، از جمله من و حزب اعتدال و توسعه نقشی در آن نداریم، دیگران هم که ادعا می‌کنند، نقشی ندارند.

واعظی با رد خبر تشکیل کارگروهی برای انتخاب وزیران، ادامه داد: آقای رئیس جمهوری مانند سایر موارد، در انتخاب کابینه هم از دیگران مشورت می‌گیرند، اما با قوت می‌گویم این طور نیست که حزب اعتدال و توسعه یا احزاب دیگری، شخصیت و فردی ادعا کنند مأمور شدند کابینه را بچینند.وی درباره اسامی‌ای که این روزها مطرح می‌شود هم تصریح کرد: این اسامی که در گوشه و کنار مطرح می‌شود، هیچ ارتباطی با آقای روحانی ندارد، این اسامی یا از خانه‌ها بیرون می‌آید، یا از محافل یا از دفاتر برخی افراد که می‌خواهند در کابینه دوازدهم باشند، از این رو نباید این اسامی را جدی گرفت، هرچند تعداد این اسامی اینقدر زیاد شده است که کابینه هر طور چیده شود، برخی از این اسامی در آن خواهند بود.

واعظی با ابراز این اطمینان که آقای روحانی شخصاً این مسأله را دنبال می‌کنند، اضافه کرد: ایشان نه تحت تأثیر رسانه‌ها قرار گرفتند و نه جریان‌های سیاسی، از جمله حزب اعتدال و توسعه. اما ایشان اهل مشورت هستند و مشورت ایشان هم هیچ گاه تنها با یک فرد، جناح یا گروه خاص نبوده است. ایشان بسیار اهل مشورت هستند، اما هیچ گاه هم خودشان را انحصار یک فرد یا جمعیت هم نکردند.

 امیری: روحانی در معرفی کابینه ذائقه مجلس را در نظر می‌گیرد
درباره رایزنی احتمالی مجلس و دولت درباره کابینه دوازدهم نیز از حسینعلی امیری، معاون امور مجلس رئیس جمهوری پرسیدم. وی در این باره با بیان اینکه قطعاً آقای رئیس جمهوری در معرفی کابینه ذائقه مجلس را در نظر می‌گیرد،  گفت: تاکنون هیچ بحثی درباره مصادیق و معرفی افراد با نمایندگان نداشته‌ایم، البته از نمایندگان خواستیم شاخص‌های مورد نظر خود برای کابینه آینده را ارائه کنند که آنان نیز به مواردی چون توانمندی، طراح و خلاق بودن وزیران اشاره کردند که این شاخص‌ها قطعاً به رئیس جمهوری منتقل خواهد شد.

امیری با اشاره به اینکه آقای روحانی بعد از انتخابات، بحث‌ها و بررسی‌های خود را برای کابینه دوازدهم شروع کرده است، اضافه کرد: از آنجا که  رئیس جمهوری مسئول دولت و پاسخگوی عملکرد قوه مجریه است، ایشان در نهایت درباره نامزدها تصمیم می‌گیرند، ضمن اینکه حتماً شاخص‌ها را نیز لحاظ خواهند کرد. وی همچنین گفت که رئیس جمهوری، اعضای دولت دوازدهم را در فرصت قانونی به مجلس شورای اسلامی معرفی می‌کند و دولت آینده بموقع و در زمان قانونی خود تشکیل می‌شود.

مولاوردی: پیشنهادها به رئیس جمهوری ارائه شده است
از شهیندخت مولاوردی، معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده به عنوان کسی نام برده می‌شود که مشخصاً درباره تعداد و کیفیت حضور زنان در کابینه آینده با رئیس جمهوری درحال رایزنی است.

وی نیز دیروز در حاشیه نشست دولت، با تأیید اینکه درباره حضور زنان در کابینه دوازدهم با تصمیم‌گیران صحبت شده است، تصریح کرد که در این باره سقف یا کف تعیین نشده است، اما پس از بررسی‌ها گزینه‌هایی به رئیس جمهوری معرفی شده‌اند که به مرور اسامی دیگری ارائه خواهند شد، زیرا کسان دیگری نیز اسامی مورد نظر خود را به رئیس جمهوری ارائه می‌کنند.

مولاوردی ضمن ابراز امیدواری برای وزارت زنان در کابینه دوازدهم، افزود که تابوی وزارت زنان در گذشته شکسته شده است، از این نظر این امر نمی‌تواند اتفاق بزرگی قلمداد شود. مولاوردی تأیید نکرد که در این باره با دیگر زنان حاضر در دولت نیز گفت‌وگویی شده است یا خیر، اما معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت  محیط زیست و زهرا  احمدی پور رئیس سازمان میراث فرهنگی گفتند که درباره حضور در دولت دوازدهم با آنان صحبت نشده است.

ابتکار گفت که در این باره تصمیم‌گیر رئیس جمهوری است و این، موضوعی نیست که به صورت علنی به مشورت گذاشته شود.  احمدی پور هم گفت که موضوع دولت دوازدهم در کابینه مطرح نمی‌شود.
کد N1727727

وبگردی